محرم در کرمانشاه
کرمانشاه، این شهر کهن که دروازه کربلاست و بیشتر مردمانش افتخار عنوان کربلایی دارند در ماه محرم حال و هوای غریبی دارد.
از آیینهای بسیار قدیمی ماه محرم در کرمانشاه تعزیهخوانی است.
علاقه فراوان مردم به تعزیهخوانی و آگاهی یافتن از واقعه کربلا و همدردی با مصائب سیدالشهدا (ع) و اهل بیت او از طریق بازگویی و نمایش وقایع و آلام هرسال تعزیهخوانان را به برپایی هرچه با شکوهتر این مجالس وا میدارد.
تهیه انواع غذاها و شربتهای نذری مانند حلیم، شله زرد، حلوا و شربتهای مختلف و تقسیم آن در میان عزاداران از دیگر آیینهای این شهر است.
تهیه تابوت خونینی که روی آن کبوتری گذاشته شده و پشت سر آن کودکان به منزله فرزندان امام حسین (ع)حرکت میکنند و فردی آنان را شلاق میزند تا به اسارت ببرد، تهیه قنداق علی اصغر(ع)، حجله حضرت قاسم (ع) و قرار دادن دختر بچهای مانند عروس در آن، ساختن دست ابوالفضل(ع) و پرتاب آن به هوا برای تحت تاثیر قرار دادن مردم از دیگر آیینهای عزاداری مردم این شهراست.
از ادوات و ابزار موسیقی رایج در منطقه کرمانشاه که در سوگواری ماه محرم استفاده میشود میتوان دهل و سرنا را نام برد که با نوای "چمری" ( نوعی موسیقی اصیل محلی ویژه عزاداری ) با دستههای عزاداری حرکت میکنند.
این وبلاگ جهت اشنایی بیشتر بااستان کرمانشاهان است وبه هیچ حزبیا گروهی تعلق ندارد